onsdag, september 15, 2010

shopping och hjärnskrynkling

Hoppsan, här bloggas det visst två dagar på raken, milda makter minsann! ;-)

Idag har jag och August varit en runda till Kalmar, hann med både lite shopping och ett besök hos min psykolog som jag fått kontakt med genom Mödravården. Gillar det engelska smeknamnet för psykolog, "shrink", typ hjärnskrynklare. Min psykolog heter Inger och hon skrynklar nog inte så mycket hjärnor tror jag, hon är nog för snäll för att göra sånt med folk. Jag pratar med henne om hur det är att vara mamma när man inte har någon mamma själv längre och om hur man ska orka när man egentligen inte orkar.
Hörde någonstans att ordet "orka" är ett typiskt svenskt ord, på andra språk har man inte ens det valet, då finns inget att välja på än att just "orka".

En del har sagt att jag är stark som gått igenom flera sorger på kort tid men det är väl en sanning med modifikation. Vad är alternativet till att inte vara stark, till att inte orka? Jag kan inte bara lägga mig ner när jag har min lilla kille som behöver mig, men visst, det är väl ett val det också. Att inte lägga sig ner utan att fortsätta, dag ut och dag in, att bara orka helt enkelt.

Ibland slår det mig att jag nu (troligen) kommer att leva minst lika länge utan mamma och pappa som jag har levt tillsammans med dem. Det är så konstigt i det perspektivet, samtidigt som jag antar att sorgen kommer att göra lite mindre ont ju längre tiden går och att de fina minnena tar vid där smärtan tar slut.

Efter Kalmartouren åkte vi till svärfar och drack eftermiddagskaffe, det var gott tyckte både August och jag! ;-)

Här är bilder på Augusts nya höstjacka och vinteroverall, känns skönt att ha inhandlat det nu när dagarna blir kyligare och kyligare:

4 kommentarer:

Steinich sa...

Du lever inte utan dom, dom är bara med på ett annat sätt! Och nu är dom istället med dig jämnt!

Carina sa...

Ja, du Karolina... Vad är det att vara stark egentligen? Att du upplever att du inte har något val gör ju inte insatsen mindre tuff för dig. Du tar konsekvenserna av en rad händelser som har fått stor betydelse för ditt liv. Jag tycker det gör dig till en stark person. Kram!

Carina sa...

Men jag glömde - vilken snygg jacka! Overallen var också fin förstås, men jackan tyckte jag var outstanding. Vart har du köpt den?

fridakarolina sa...

Tack för era kommentarer,
tror också att mamma och pappa är med mig i det jag gör men jag saknar ändå den fysiska dimensionen fortfarande och det lär jag väl göra ett tag. Att bara kunna ringa och prata eller hälsa på en stund, det lilla, det enkla, som man gärna tar för givet innan. Det blir väldigt tomt när den möjligheten försvinner. Men absolut så tror jag att de är med mig och hejar på mig i livet ändå!
*
Jackan är köpt på Kappahl och overallen är från Lindex. :)