torsdag, april 07, 2011

liten uppdatering

Klockan är 04.47 och jag sitter uppe sedan någon timme tillbaka. Tänkte passa på och blogga lite nu när jag ändå är vaken. Vaknade för en timme sedan, helt igentäppt i näsan, ont i halsen och illamående. Kände redan igår att förkylningen med halsont, värk i kroppen och feber var på väg. Tror inte det blir någon jobbardag idag, annars brukar jag kliva upp ungefär vid den här tiden för att hinna ta det tidiga tåget, 06.04 från Nybro mot Växjö.

Det fungerar förvånansvärt bra att pendla, bäst att tillägga att jag numera inte åker det tidiga tåget mer än två-tre gånger i veckan. Tågen går för det mesta som de ska, de sista två veckorna har det varit en och annan försening men annars har det som sagt gått som på räls, haha…

En gång i veckan kör jag bil, på måndagarna när jag går på min kvällskurs, ”Färg för tillämpad konst” på Linnéuniversitetet. Förra terminen gick jag ”Mönster och gestaltning”, det var det bästa jag har gjort på väldigt länge. Nu har jag fått blodad tand på de här konstkurserna, planerar framåt och har redan sökt en ny kurs till hösten. Då hoppas jag kunna lära mig mer om digitala sätt att jobba med bilder, jag riktigt längtar efter att få lära mig att använda Illustrator för kunna jobba vidare med mina mönsteridéer.

På den senaste kursen har det handlat mycket om färglära, vi har jobbat praktiskt med detta på olika sätt. Mycket teckning har det varit, jag har ritat av min ena hand, foten och olika föremål. Senaste uppdraget var att göra en affisch till en kommande pjäs, baserad på en barnbok. Lägger upp en bild på den här i början av inlägget.

August fyllde ett år för en vecka sedan, tiden har verkligen rusat fram under hans första år. Han är en fantastisk liten personlighet och förgyller vårt liv i Svalehult varje dag.
Igår till exempel, vaknade han redan vid halv fem (min klockradio tjöt vid den tiden) och eftersom han somnat i vår säng, så började han dagen med att luta sig mot mig med ett stort leende och gosade in sig i min famn och var hur mysig som helst. Han är en sådan gosig liten myskille, min fina pojke. Ettårskalas har vi haft såklart, med tårta och släktingar och presenter. Vi hade kalaset för släkten förra helgen, sedan fyllde han ett år i onsdags och då var jag ledig från jobbet och vi firade honom en gång till hemma.

Tror faktiskt jag mår lite mindre illa nu, ska kanske försöka sova en stund, innan August vaknar.

2 kommentarer:

monika i jonsryd sa...

vilka fina bilder på fina barn! :)

Anonym sa...

Jag älskar din trevliga blogg!!